חדשות

מחקר: סטטינים הצליחו להפחית משמעותית הופעת דלקת חניכיים

ניסוי שנערך בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת הרווארד העלה כי נטילת סטטינים מפחיתה דלקות חניכיים, שנקשרו גם לסיכון לטרשת עורקים

בגרסה המקוונת של The Journal of the American College of Cardiology התפרסם בשבוע שעבר מחקר, לפיו ייתכן שסטטינים גורמים להפחתה בדלקת חניכיים (פריודונטיטיס), המוכרת בשנים האחרונות כגורם להופעת atherosclerosis – ה"פלאק" ההולך ונבנה בתוך העורקים וגורם לטרשת עורקים וךמחלות לב.

בדיווח על המחקר, שפורסם ב"ניו-יורק טיימס", נמסר כי כמעט למחצית מהמבוגרים בארה"ב סובלים מדלקות חניכיים.

במחקר שנעשה במתכונת אקראית, גויסו 83 בני אדם, ביניהם חולי לב ואנשים בסיכון למחלת לב, שהחלו ליטול על בסיס יומי מינון של 80 מ"ג או 10 מ"ג של Atorvastatin (ליפיטור או תרופה גנרית) במשך 12 שבועות. הרופאים השתמשו בסורקי CT ו-PET כדי להעריך את התקדמות מחלת דלקת החניכיים וכן את הופעת מחלת העורקים. הסורקים הופעלו בתחילת המחקר ובסיומו.

התוצאה: חלה הפחתה משמעותית בדלקת החניכיים בקבוצת המטופלים בניסוי שנטלה מינון של 80 מ"ג, בהשוואה לאלו שנטלו את המינון הנמוך. ההבדלים היו גדולים בקרב אלו שמחלת החניכיים שלהם היתה חמורה כבר בתחילת הניסוי. בהמשך נראו גם שינויים לטובה במצב מחלת העורקים.

הקרדיולוג ד"ר אחמד טאווקול, מנהל שותף לתוכנית השימוש בסורקי MRI, PET ו-CT ב"הארווארד", שהיה החוקר הבכיר בניסוי, מסר כי התוצאות היו מפתיעות. "גילינו אפקט חדש שלא היה מוכר עד כה", אמר. עם זאת, עדיין מוקדם להמליץ לחולים לטפל בדלקת חניכיים באמצעות סטטינים. "יש צורך בסדרה של ניסויים בהיקף גדול, כולם במתכונת אקראית, כדי לבחון את היעילות הקלינית של התרופה ובהמשך יהיה צורך לברר את סוגיית העלות מול התועלת", ציין ראש צוות המחקר

נושאים קשורים:  חדשות,  טרשת עורקים,  מחלות לב,  סטטינים,  דלקת חניכיים
תגובות