דעות

למה הפסקתי לקחת סטטינים באופן קבוע

בשבוע הרביעי ללא נטילת סטטינים הכאב ברגל נעלם ושלושה חודשים מאוחר יותר התאחו כל הקרעים והכאבים הקשים פסקו

לאחרונה התפרסמו כמה מאמרים בנוגע להשפעות הסטטינים - תרופות שנועדו להפחית את רמת השומנים בדם ולהילחם בכולסטרול הרע (LDL). ברור שעוד לא נאמרה המלה האחרונה לגבי תופעות הלוואי שלהן, אך הייתי רוצה לחלוק מניסיוני האישי.

"מה היה יכול לגרום לקרעים שגורמים לכאבים הללו? לפתע עלתה מחשבה: אולי הסטטינים שאני לוקח 22 שנה אשמים?"

ב-1988, בבדיקת דם שגרתית, התגלו אצלי ערכי כולסטרול גבוהים; לאחר התייעצות עם מומחה לשומנים בדם, הוא הציע שאכנס למחקר בינלאומי שבדק תגובה לתרופות חדשות ממשפחת הסטטינים שפותחו אז. הסתבר שאני מגיב היטב ל"סימוביל" – תרופה ממשפחת הסטטינים. ואכן, במשך 22 שנה לקחתי את התרופה ללא כל סיבוכים או תופעות לוואי. רמות הכולסטרול היו מאוזנות וכמובן שמרתי במקביל על דיאטה מתאימה.

ב-2010, כהרגלי זה למעלה מ-20 שנה, החניתי את אופנועי בחניית בית החולים. לפתע חשתי בדקירה חדה שגרמה לכאבים קשים בגבול שבין הרגל הימנית לישבן. בקושי הגעתי לחדרי ולא הצלחתי לעמוד. הכאב היה מצמית ושונה בתכלית מכאבי הגב שפוקדים אותי מדי פעם בשל בעיה רפואית. אפילו משככי הכאבים לא סייעו. ישיבה היתה התנוחה האפשרית היחידה. התחלתי במסע התייעצויות עם חברים אורתופדים וכל אחד שלחני לדימות של עמוד השדרה.

השכיבה על שולחן ה-CT או ה-MRI היתה גיהנום צרוף כל פעם. ובכל פעם אומתו הממצאים הישנים - היצרות עמוד השדרה בין חוליה 5L ל-1S. עם זאת, התרופות והפיזיותרפיה לא הועילו ונשארתי בבית חודש אחר חודש. באחד הימים נפגשתי עם חברת לימודים שמומחיותה ברדיולוגיה. היא ראתה שאני צולע וכורע כל כמה מטרים. גם היא המליצה על ביצוע MRI. אמרתי לה שאסכים בתנאי אחד: שתרשום בהפניה לצלם את הרגל הימנית עד הברך ולא להתמקד רק בעמוד שדרה, ששם ידוע לכולם היטב מה קורה.

הוכנסתי שוב לתוך מכשיר ה-MRI. קור אימים שרר בחדר. שוב סיוט מתמשך.

התוצאות לא איחרו לבוא: נמצא קרע ענק בגיד של שריר ההמסטרינגס הימני וקרעים קטנים בגידים נוספים בשריר ההמסטרינגס השמאלי. קבוצת שרירים חזקים אלו נמצאת בחלק האחורי של הירך ותפקידה לכופף את הברך. שאלתי את עצמי מה עושים עם זה כעת. איך זה קרה? מה היה יכול לגרום לקרעים שגורמים לכאבים הללו? לפתע עלתה מחשבה: אולי הסטטינים שאני לוקח 22 שנה אשמים? שהרי הסטטינים מורידים את רמת השומנים בכול רקמה או תא בגוף. הרקמות והתאים זקוקים לשומנים ולחלבונים כדי לשמור על מבנה תקין, וייתכן שברגע שרמתם של אלו יורדת, במיוחד לאחר שימוש בתרופה זו עשרות שנים, דפנות התאים והשרירים או הגידים נחלשים.

"בשבוע הרביעי ללא התרופה הכאב נעלם ושלושה חודשים מאוחר יותר התאחו כל הקרעים והכאבים הקשים פסקו"

החלטתי להפסיק לקחתם. טלפנתי לרופאים שמומחיותם פרמקולוגיה קלינית ושומנים בדם והם שללו כל קשר לתרופה. חבר אחר המליץ שאתייעץ עם ראומטולוג או רופאי ספורט. הרי אני לא רץ, לא קופץ, שוחה רק במתינות, מתופף ג'אז ולא רוק סוער. אולי אני סובל מקרעים בגידים בשל כושר גופני לקוי?

קבעתי פגישה עם מומחה לראומטולוגיה. לאחר שבדקני ביסודיות נזכר שקרא כמה שנים קודם לכן על סדרת מקרים שבהם התרחשו קרעי גידים לאחר שהתרופה נלקחה שנים רבות. מצאתי דיווחים נוספים בספרות על קשר בין לקיחה ממושכת של סטטינים ובין קרעי גידים. נתקלתי גם בחולים שהתלוננו על כאבים בגידים שונים ולאחר הפסקת התרופה הם חלפו.

בסופו של דבר, התרופה נעלמה מהגוף שלושה שבועות לאחר שהפסקתי לקחת אותה. בשבוע הרביעי ללא התרופה הכאב נעלם ושלושה חודשים מאוחר יותר התאחו כל הקרעים והכאבים הקשים פסקו. מאז אני מסתפק בדיאטה מתאימה להורדת הכולסטרול ומרגיש נפלא.

* המאמר פורסם לראשונה ב"הארץ"

נושאים קשורים:  דעות,  סטטינים,  תופעות לוואי,  קרע בגיד
תגובות
אילנה לאוף
07.11.2013, 17:30

אין לי כל בעיה לקרוא את חוויותיו הפרטיות של דר' עורי באתר רפואי, לשמוח בשבילו שהגיד נרפא, שהכאב שלו חלף ושנהנה מ-22 שנה של טיפול בסטטינים, שלעולם לא נדע אם הועילו לליבו, לכלי הדם שלו או לקוגניציה שלו בגיל מבוגר. הצטערתי מאוד לקרוא את אותה חוויה בעיתון הארץ, בכתבה שגרמה למטופלים שלי, ברמת סיכון קרדיווסקולרי גבוהה מאוד, להפסיק טיפול בסטטינים. וזה אחרי יממה אחת בלבד של פרסום. לא יודעת מי יותר חסר אחריות- דר' עורי או עיתון הארץ, אבל נראה שאפשר היה לצפות מדר' עורי שיבין את השלכותיה של כתבה כזו על עם ישראל, שצמא לכתבות של רופאים נגד הרפואה עצמה מחד, ונטול כל יכולת להבין שתופעת הלואי אינה שכיחה, ובמקרה הנדון אפילו נדירה- מאידך.

בריאה תודות לתזונה מסורתית
22.02.2014, 10:01

אולי הרופאה צריכה לקחת באמת אחראיות על מטופליה ולהמליץ להם על תזונה נכונה במקום להיסמך על כדורים כל חייהם... ומהי תזונה נכונה? לא טבעונית חלילה, שמתאימה אולי למאית אחוז מהאוכלוסיה ללא נזק בטוח הארוך, אלא תזונה דלה בקמח, מרגרינה, שמנים תעשייתים וסוכר ועשירה בחמאה, שומן מהחי, ביצים, בשר וירקות.

בעצם -כל מה שנאסר לאכול בעשרות השנים האחרונות ולכן כולם יותר חולים ורעבים.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qIzAzZsJpkU

רופא משפחה
07.11.2013, 19:16

שמחתי לקרוא שלחברנו המלומד חברים מלומדים רבים אחרים, מקווה שגם רופא משפחה קבוע ביניהם. אם היה פונה לאחד שכזה יתכן והיה שוקל עוד בראשית הדרך צורך בסטטינים ע"פ גורמי סיכון ולא רק בגלל שקיים מחקר המגייס מטופלים.
קבוצת הסטטינים בהחלט צריכה להינתן למטופלים ע"פ האינדיקציות המתאימות ואזי תועלתן רבה מנזקן.
אציין כחברתי שפרסומים מסוג זה בעיתונות פופולארית גוררים נזק אדיר של ציבור שאינו מבין דבר פרט לעובדה שהנה הדוקטור בעצמו אמר שסטטינים זה רע, הוא סבל, הפסיק ונרפא.
אקווה שלא ייסחב על גבו קבוצה של חולי אוטם לב או מח שזנחו טיפול שהועיל להם וכעת יזקקו לטיפול שיקומי.
הרבה בריאות ורק טוב לכולם.

ד"ר צדיק
07.11.2013, 19:41

לא נהירה לי הכתבה בעתון של ד"ר עורי.
מה הייתה מטרה ? והאם יש לה תקפות מדעית כלשהיא ?
כבעל גורמי סיכון הנוטל סטטינים מזה 6 שנים (עם תופעות לואי כאלה ואחרות) אני שואל את ד"ר עורי: אתה אומר לי להפסיק טיפול ? להמשיך טיפול ?
אגב קרעתי גיד אכילס בצעירותי הרבה לפני נטילת סטטינים.

ד"ר יהודה סנצקי
07.11.2013, 22:38

אני דווקא נהניתי לקרוא דברים שאינם "בזרם המרכזי".
אני נוטל שנים סטטינים ואמשיך להשתמש בהם למרות שלפני שנה נקרע גיד האכילס ברגלי ונזקקתי לשיקום ארוך שטרם הסתיים.דברי הטעם שפרופ עורי כותב מדברים אלי וכדאי להקשיב לו. מכבש חברות התרופות יעיל יותר אך מה רע בשינויי הרגלי תזונה שהועילו לו, ללא נטילת תרופות שגורמות לתופעות לוואי לא מעטות לאנשים רבים.

דר׳ יעל לבי
07.11.2013, 23:43

רוצה רק לציין שהעלמת סוכר מהדיאטה פועלת נפלא להורדת רמת הכולסטרול והטריגליצרידים. (מתכוונת לסוכרים פשוטים ועמילנים, וקמח לבן, בפירוש אין להוריד את הפחמימות המרוכבות מהדיאטה).
לפי דעתי חשוב לתת מקום לכמה קולות ולא להיות דוגמטיים. אפשר בהחלט להסביר למטופלים בסיכון גבוה את הבעד ונגד במקרה הספציפי שלהם, ולתת להם להחליט באופן מושכל.
אופס, שכחתי, יש לרופא המשפחה רק 5 דקות עם כל מטופל. לא מספיק להסבר מפורט...
אכן המצב עגום אך עם זה צריך להסתדר... תודה לפרופ׳ עורי על האינפורמציה החשובה. ובריאות לכולנו!

ד"ר צדיק
08.11.2013, 01:40

קושי בהבנה. עזרו לי.
אני מתקשה להבין את חברי חברותי המלומדות.
הרי הנושא איננו הסטטינים, ובוודאי אנקדוטה של פרופ' עורי אינה שקולה לספרות רפואית מבוקרת.
הנקודה בדיון היא האם פרסום בעתון לציבור החולים ההדיוטות הוא דבר אחראי ויש לו בכלל מקום ? האם נשקלו ההשפעות על ציבור החולים חסר הכלים המקצועיים לשיפוט ?
האם עכשיו יהיה מאמר של רופא בכיר שנרפא מטחורים על ידי חוקן קפה עלית עם הל ?
פרסומים כאלה אין להם מקום בעיתונות.
אם לפרופ' עורי יש רעיונות מדעיים מבוססים בנושא סטטינים אנא יפרסמם בספרות הרפואית המדעית והמבוקרת המקובלת לקהילת הרופאים.

רופא עור
08.11.2013, 07:03

תודה רבה לפרופסור עורי על הסיפור האישי, ששיתף אותנו בו. אישתי נוטלת מזה כשלוש שנים תרופה קבועה ממשפחת הסטטינים, עקב רמת כולסטרול גבולית. ידענו שהתרופה יכולה לגרום לכאבי שרירים. מזה חצי שנה היא סובלת מכאב והגבלה בתנועה שגורמים לסבל רב בכתף שמאל, והמצב הלך והחמיר.. ב MRI התגלו קרעים בשרירים. הוצע לה ניתוח ע"י אורטופד מומחה. אישתי לא עושה ספורט, מלבד הליכה, עבודות בית וניהול משרדי בכיר. היא תפסיק את התרופה מייד ותעבור לנוהל חיים יותר בריא.. ותודה רבה פרופסור עורי!

דר' סורין שפירא
08.11.2013, 08:20

גם לי יש סיפור דומה לזה של פרופ' עורי וגם אני דיללתי מאוד את המינון של הסטטינים. מהצד אפשר לטעון שהכתבה אינה מתוקפת מבחינת EBM אבל אחרי שאדם חווה כאב של קרע בשריר הירך הוא מתחיל לחשוב אחרת. אפשר להתייחס לסיפור הזה בביקורת קוטלת כמו חלק מהמגיבים ואפשר לעשות "רגע! חושבים." לאחרונה מצטברות עדויות על רבדומיוליזיס במטופלים בסטטינים המאושפזים במחלקות הפנימיות חלקם עם אי ספיקת כליות שנסתמו מהמיוגלובין. במגביל מפרסמות חברות התרופות על שימושים נוספים בסטטינים כמו דמנציה ועוד. מכאן ניתן ללמוד שיש עוד כמה כוחות במשחק הזה. מצד אחד רופאי המשפחה שמקבלים ציונים על נירמול מדדים כמו המוגלובין A1C, BMI, כולסטרול וכו'. לצידם חברות התרופות שמשפחת תרופות זו הינה פרה חולבת ובארה"ב לבדה נמכרה במיליארדי דולרים בשנה שחלפה (מכירות קרסטור - 5.3 מיליארד דולר) ובכל העולם עשרות מיליארדים. נוכח היקף שוק שכזה מישהו יכול להגיד לי שלא ימצאו אבירים שילחמו לטובת התרופה? הרי תופעת שכירי העת בקרב הרופאים הינה ביחס הפוך לרמה האתית שיורדת וסלחו לי על הביקורת אבל היא נכונה. מצד שני המעזים לקרוא "המלך עירום" רק מניסיונם האישי שאמנם אינו מבוסס EBM אבל כיוון שמשתיקים ושוללים את דעתם גם לא טורחים לבדוק ממש. מישהו זוכר NSAID נפלא של פייזר שירד מהמדפים בגלל שכיחות של אוטמי לב? כך זה התחיל. ואולי דווקא חברות התרופות המרכזות בידן את המידע המצטבר רואות את התמונה השלמה ולא משתפות אפילו את בעלי המקצוע בשל האינטרס הכלכלי ומוצאות שימושים נוספים להגדיל את המכירות. אני מסכים שצריך להיות ביקורתי כלפי הכתבות ללא EBM אבל לא לשלול אותם ובד בבד להיות ביקורתי כלפי הביקורתיים. בסופו של דבר זה עניין של מינון, תרתי משמע.

ביולוגית
08.11.2013, 13:23

כן ירבו סיפורים מלומדים מפי אנשים יודעי דבר על השלכותיה המסוכנות של נטילת תרופה כרונית , במצב שבו תזונה ופעילות גופנית לבדם יכולים לגרום להטבה משמעותית ואף להעלמה של המחלה.
כולי תקווה, שכמה מה"הדיוטות" יעצרו לחשוב על התרופות הניתנות להם אוטומטית ע"י הרופאים שלהם, מבלי שקיבלו אלטרנטיבה תזונתית מקיפה.

דר' סורין שפירא
08.11.2013, 16:15

ביולוגית יקרה, את צודקת בהחלט ואני לא ציני בכלל. אכן שינוי תזונתי ופעולות גופנית משנים את התמונה כולל אינדקסים מטבולים אבל, וכאן מגיע האבל העצוב, מסתבר שהירקות ושאר המזונות שאנו צורכים במטרה לרפא את גופנו מהאוכל התעשיתי, מרוססים בקוטלי טפילים שחלקם נאסרו לשימוש אפילו בארץ ומאכלים טבעיים כביכול מיוצבים עם מיני תוספים שאינם מוסיפים בריאות. דהיינו, ישראבלוף. אבל בעיקרון זהו המהלך הנכון שעתיד לשחרר או לפחות להפחית את צריכת התרופות שאגב יש להן תופעות לוואי המטופלות בתרופות אחרות להן תופעות לוואי אחרות וחוזר חלילה.

פרופ' יודפת יאיר
12.11.2013, 14:56

אני מסיים לכתוב סקירה לעיתון של המומחים ברפואת המשפחה כאשר הנושא הלוהט הוא האם קיימת הצדקה למתן סטטינים לכל אחד מגיל 50 ומעלה? אני מתייחס שם לסקיקת קוקרן שפורסמה בינואר השנה ולמטה-אנליזה של Cholesterol Treatment Trialists' Collaborators ששניהם הגיעו למסקנה שקיימת הצדקה למתן סטטינים למניעה ראשונית. כנגדם יוצאים בשצף קצף קבוצת מדענים מארה"ב וקנדה ואיתם עורכת ה - BMJ. הביקורת מתבססת על מעורבתם המלאה של חברות התרופות בתיכנון ובפירסום התוצאות תוך הסתרה של כל תופעות הלוואי הקשות שפרט לפגיעות במערכת השרירים, לעלייה בסיכון לסוכרת וקטרקט יכולים לגרום גם להפרעה בתיפקודי הכבד, לאי ספיקת כליות חדה, להפרעות קוגניטיביות, לנוירופתיות, להפרעה בתיפקוד המיני, לעייפות ולהפרעות נפשיות מכל הסוגים. מזלו של פרופ' עורי שפר עליו בגלל שיקום שריריו אני מכיר מספר אנשים עם פגיעות דומות לשלו שנשארו לתמיד.

אבנר כהן
29.01.2014, 07:17

לכ. פרופ. יודפת יאיר
אודה על קבלת מספר הטלפון שלך או האימייל על מנת לשוחח איתך בנושא זה. גם אני חויתי חויות אלו של קרעים בשרירים בעקבות לקיחת סטטינים. פרופ. כהן אבנר

ד"ר טטיאנה לגרנסקי בלוס
12.11.2013, 21:38

לפי ההנחיות רפואיות של היום- טיפול תרופתי בסטטינים מומלץ לרוב האוכלוסיה מעל גיל 50 מסיבה כזו או אחרת( גיל, מין, משקל יתר- גורמי סיכון הקלים ברשימה ארוכה של סיבות לטפל ). קיימות ההנחיות וקיימת המציאות, שמתגלה באינטרקציה יומית עם מטופלים בעבודה של רופא משפחה. כמה מטופלים שלכם לא הסכימו לקחת סטטינים, כמה הפסיקו אותם עקב תופעות לווי מרובים שונים?
אנו חיים בעדן של מודעות הולכת וגוברת לאורח חיים בריא. בשנים אחרונות קיים טרנד של צנחונות וטבעונות מאד חזק בארץ. חלק מהאנשים משנים את התזונה במטרה בריאותית, חלק מסיבות הומניות. אך זה קיים ואי אפשר להתעלם מזה היום.
אז התחלתי לעקוב אחירי בדיקות של אנשים, שהיו בתזונה צמחונית וטבעונית, או שעברו בשנים אחרונות שינוי תזונתי. אכן - הכולסטרול של אנשים האלה יותר נמוך, ובמיוחד- אפשר לראות ירידה נוספת במעבר מצמחונות לטבעונות.(טבעונות - זו תזונה מבוססת רק על המזונות מהצומח, ולא מן החיי, שאין בה שומנים"טרנס").
מצאתי שכמה אנשים, שעשו את השינוי הזה- הפסיקו סטטינים או לא היו צריכים לקחת אותם, כי ערכים של LDL השתפרו ממש. בנוסף- אנשים מציינים- הרגשה יותר טובה, "יותר אנרגיה", יותר כוח, שינוי במצב של עור עם ריפוי של בעיות עור כרוניות, כאבי פרקים...
אז התחלתי לחפש סיפרות בנושא ובדיוק יציא המחקר בJAMA
ADVENTIST HEALTH STUDY , שמדבר על ירידה בתמותה מסיבות שונות בשינוי תזונתי הזה.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23836264

מצאתי מחקרים נוספים, לא גדולים, שמדברים על הורדה משמעותית של כולסטרול בתזונה צמחונית או טבעונית. במקרה של טבעונות - TOTAL CHOLESTEROL יורד מתחת ל 150. וראיתי את זה אצל מטופלים שלי.
מצאתי מחקרים, שמדברים על ירידה בתחלואה בסכרת, ירידה בלחץ הדם...
החלטתי לעשות את השינוי המהותי הזה בעצמי. במשך כ10 שנים נהנתי מתזונה צמחונית(כוללת דיברי חלב, ביצים, לפעמים דגים). היום אני במשך שנה בתזונה טבעונית- ומאד מרוצה מהשפעות שלה על חיי.

כך יצא, שמודעות לאורח חיים בריא יותר הגיעה אליי דרך המטופלים.
אולי אנו כרופאים יכולים להרחיב מודעות לאופציות שונות טיפוליות, במיוחד עם אנשים, שמוכנים ורוצים את השינוי לאורח חיים אחר?

בברכה
רופאת משפחה.

חיים גולן
14.11.2013, 12:42

גם אני סבלתי מקרע של גיד הביספס כתוצאה מפעולה די פשוטה של משיכת ידית הבלם ברכב, גם אני מטופל בליפיטור, האם יש קשר בין השניים?
מכתבה זו אני מניח שכנראה יש קשר.
מה אם כך ההמלצות?

מוסמך בהנדסה
17.11.2013, 23:00

אנחנו מתקדמים בצעדי ענק לתרופה אישית. וטוב שכך. בינתיים הזהרו חכמים/רופאים בדברכם. המוני הדיוטות נסחפים לאור שלכם ולא מעט יכוו בקבלת החלטות אישיות שלא לזה רציתם .. במשוואת עלות מול תועלת לרופא הסביר והמידתי אומר קחו סטטינים במידה ובפיקוח ובמעקב מטאבולי כי.....:.עדיף כאבי שרירים הפיכים לעומת יסורים בלתי הפיכים מ אירוע לב,אירוע מוחי

ד"ר ניר צבר
28.01.2014, 22:01

הידע האמיתי על תוצאות מחקרים רפואיים שמור בידי מממני המחקרים שהם בד"כ חברות הפארמה. עד היום, נשמרת זכותם ש ל א לפרסם תוצאות שאינם מעוניינים בפרסומן. מצב זה צריך, ואולי גם עומד להשתנות (לפחות באיחוד האירופי):

http://www.alltrials.net/home/hebrew-translation/

אבנר כהן
29.01.2014, 07:25

קיימת ספרות רפואית המזכירה את תופעות הלוואי של קרע בגידים ובשרירים בעקבות לקיחת סטאטינים. חבל שהדבר אינו מופיע גם בעלון לצרכן המצורף לאריזת התרופה וזאת על מנת להעלות את המודעות שתופעות אלו אכן קורות ובמידה וזה קורה ההיתייחסות תהיה בזמן אמת. פרופ. כהן אבנר

Aviva
30.01.2014, 04:38

מניסיון אישי. דנים רבות היה לי קולסטרול גבוה אבל בגלל שהייתי פעילה ולש שמנה רופאת המשפחה אמרה לי למרות הכל אני לא רוצה שתתחילי עם תרופות אז יתחילו גם תופעות לואי עדיף לוותר. שמעתי לעצתה. במשך שנים ביקרתי אצל רופאת המשפחה אך ורק לביקורת של כל חצי שנה. אחרי שעברתי מדינה רופא המשפחה החדש לא הסכים לדעתה של רופאה הקודמת ואמר לי בגילך אני לא רוצה לקחת סיכון כמו ילדה טובה חשבתי שגם אני לא רוצה לקחת על עצמי את הסיכון. התחלתי עם הסטטין ואחרי תקופה של כמה חודשים התחלתי עם כל מיני בעיות כאבים בגב , אי יכולת להתעמל כאבים עזים שלא התגלו בct או mri התחלתי להרגיש כמו בת מאה ביקור אצל רופאים מומחים שלא יכלו לעזור זריקות של קורטיזון שלא עזרו זריקות של סטרואיד שכם לא עזרו. המומחים לא ידעו מה יש לי ואני על כאבים. בעקבות העובדה שלא יכולתי להתעמל העלתי במשקל דבר שפגע לי בכבד. יום אחד החלטתי להפסיק עם הסטטין בלי אפילו להתייעץ עם הרופא יכולתי להתעמל ירדתי במשקל ואחרי בדיקות דם הרופא הודיע לי הקולסטרול נורמלי והכבד כמו חדש. אז סיפרתי לו מה עשיתי והוא שמח לשמוע שאני מרגישה טוב אבל נזהר מלומר שכמוני גם הוא מסכים שזה הכל מהסטטין. אז לכל אלה שיש להם קולסטרול גבוה אם לקחת בוטים אז תיקחו את הצימחוני red yeast rice קחו את בריאותכם בידיים אל תקשיבו לרופאים שכל מה שהם עושים זה לתמוך החברת התרופות. אז שימרו על עצמכם תבדקו כל דבר במחשב ותהיו בריאים.

סמי
15.03.2014, 13:36

תודה על הכתבה, סוף סוף הבנתי מה הסיבה לכאבי התופת שיש לי בזרוע, בבדיקות רנטגן ואולטרסאונד הכל תקין. אני משחק פינג פונג באופן קבוע ולוקח סטטינים גם באופן קבוע. לאחרונה הייתה לי ירידה משמעותית בערכי הכולסטרול והכאבים התחילו בדיוק אז.
משום מה האורטופד, האנדוקרינולוג ו"צלמי" הרנטגן והאולטרסאונד לא חשבו על סיבה כזו.

פרפר כחול
15.03.2014, 18:42

אני תוהה על הקשר בין צריכת סטטינים לצריכת אשכוליות
במקביל.
הרופאה אמרה לי שהאשכולית מגבירה את פעולת הסטטין (משהו
כזה).
מעניי אם פרופסור עורי ונפגעי התרופה האחרים,
צרכו באותה עת גם אשכוליות.

בעבר נאמר לי שצריכת שני הדברים (סטטין ואשכולית)
מסכנת את הכבד.

סמי
16.03.2014, 20:23

זה כתוב במפורש בעלון של התרופה, במקרה שלי זה לא היה רלבנטי, לא שותה אשכוליות.

נעמה
04.09.2014, 22:00

עד לאחרונה הייתי מטופלת בסימבסטטין במינוי 40 מ"ג. לפני 5 שבועות הופיעו בפתאומיות כאבי רגליים עזים ונזכרתי בכתבתו של פרופ' עורי שהופיעה בעיתון "הארץ" בשנה שעברה, בה תאר את הכאבים כ"מצמיתים"; אכן כך הרגשתי. הפסקתי מיידית לנטול את התרופה. בהמשך, נפגשתי עם רופאת המשפחה שתמכה בהחלטתי. הרופאה הביעה שביעות רצון מבדיקות דם שבצעתי לאחר חודש, כולל LDL=125, ללא כל טיפול תרופתי, תוך הקפדה על תזונה דלה מאוד בשומנים מהחי. שלא כבמקרה המתואר בכתבה אני עדיין מצפה להעלמות הכאבים. הם אמנם הרבה פחות חזקים משבתחילה אבל עדיין כואב לי מאד אחרי הליכה של 50 מטרים וגם כואב בזמן עמידה.
שאלותי: 1. בהנחה שהדיאגנוזה נכונה (על סמך תוצאות בדיקות הדם, שללה הרופאה אפשרויות אחרות), האם יש מידע על זמן סביר להעלמות הכאבים? 2. האם הליכה או עמידה למרות הכאבים מזיקה ומאטה את ההחלמה? 3. האם נכון לבקש בדיקות ייעודיות ע"מ לאמת את הדיאגנוזה (רק MRI ?) ?

אדית שפיר
05.01.2015, 12:25

תודה על המידע המרגיע..22 שנים לקחתי סימוסטטין .נגד כולסטרול.אני בת 67 לפני שנתים התחלתי להרגיש כאבים בכל הגוף חוסר יכולת לישון..עיפות פניתי לרופא נשלחתי לראומטולוג.הכל שפיר והנה לפני חודשים נגשתי לרופא .ואמרתי לא שאני לא מסוגלת יותר .כאבים נוראיים..ואז חשב ואמר .תפסיקי את הסינוסטטין.והנה פלא אחרי יומים הצלחתי לישון .שבועיים מאז הפסקת הסטטינים .המצב משתפר ..השאלה אם זה בלתי הפיך....המצב הזה תודה ..