חדשות

ביקורת בארה"ב על ההנחיות החדשות שפורסמו לרישום סטטינים

קרדיולוגים בכירים קוראים להערכה מחדש של ההנחיות, על רקע פגמים שהתגלו במחשבון הסיכון להופעת מחלות לב שהתלווה אליהן

סערה בקהילת הקרדיולוגים בארה"ב: בשבוע שעבר פירסמו שני ארגוני רופאים מרכזיים הנחיות חדשות לטיפול תרופתי לשם הורדת רמת הכולסטרול. למסמך ההנחיות צורף מחשבון מקוון (באמצעות טבלת אקסל הנשמרת על המחשב), שאמור לאפשר לרופא להעריך את הסיכון וכן את אופציות הטיפול שעומדות לפניו. אלא שלמרבה התדהמה, במחשבון נתגלו פגמים חמורים והתוצאה היתה כי לו השתמשו בו, מיליוני אנשים היו מקבלים המלצה לקחת באופן קבוע סטטינים, ללא צורך. על הסערה דיווח ה"ניו-יורק טיימס" שלשום (יום א').

בעקבות התקלה שהתגלתה, קרא אחד מבכירי הקרדיולוגים האמריקאים, ד"ר סטיבן ניסן, העומד בראש היחידה לרפואה קרדיו-וסקולארית ב"קליבלנד קליניק", לבחינה מחדש של כל ההנחיות שניתנו בנושא הזה. "נדרש פסק זמן לשם הערכה מחדש לפני שההנחיות לרופאים מיושמות באופן נרחב", אמר ד"ר ניסן.

העיתון האמריקאי דיווח כי התקלה, שנחשפה במהלך כנס שקיים איגוד רופאי הלב האמריקאי בדאלאס, חוללה שם "מהומה רבתי והציתה מחלוקת מומחים". עם זאת, בתום דיון-חירום לילי שערכו בכירי הארגון בשיתוף ראשי הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה, פורסמה הודעה משותפת לפיה "נכונה העובדה שהמחשבון איננו מושלם אבל הוא מהווה צעד גדול קדימה לצרכי הרופאים".

להורדת המחשבון המקוון לחצו כאן

רופאים אחרים דרשו להכניס שינויים במחשבון ובממשק שלו נוכח הליקויים והפגמים שהתגלו. ברוב המקרים, סיפק המחשבון למי שהשתמש בו הערכת-יתר, עד כדי 75%-150%, בנוגע לסיכון למחלות לב. למשל, גבר שרמת הכולסטרול בדמו וגורמים אחרים מצטרפים לכדי שיעור סיכון אמיתי של 4% למחלת לב, שאינו מחייב רישום תרופה, קיבל באמצעות המחשבון שיעור סיכון של 8%, שהיה מוביל את הרופא המטפל לרשום לו תרופה ממשפחת הסטטינים.

ד"ר ניסן הביא דוגמא נוספת: גבר אפרו-אמריקאי בן 60 ללא גורמי סיכון – רמת כולסטרול כללית 150, HDL-45, לחץ דם סיסטולי 125, שלא עישן ולא היה סוכרתי - הוערך על ידי המחשבון כסובל מסיכון של 7.5% לסבול ממחלת לב בתוך עשר שנים, ולכן הומלץ שיקבל סטטינים להפחתת כולסטרול. זאת, בעוד כלל לא היה צריך לרשום לו תרופה כזאת.

לקריאת הדיווח המלא ב"ניו יורק טיימס" לחצו כאן


נושאים קשורים:  חדשות,  סטטינים,  הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה,  ארגון רופאי הלב האמריקאי
תגובות
פרופ' אבינועם אופיר
21.11.2013, 16:34

כך היה בגלאוקומה לפני מספר שנים: חולק מחשבון באופן חינמי.. התוכנה עלולה היתה להביא לטיפולים מיותרים, ולצמיתות! לאחר לחץ מתאים הוחזרה המתנה לבעליה.

מומחה לגלאוקומה
22.11.2013, 00:18

בדיוק !!!
גם בגלאוקומה-
המחשבון שחולק ע"י חברת Phyzer חישב סיכון מוגבר לגלאוקומה לעומת המודל המקובל.
מי שחושב שמדובר "בתקלה"- נאיבי.
אני מקווה שיהיה מי שיחקור את הדבר לעומק בארה"ב.

דר' רוטמן
22.11.2013, 10:37

רופא שמקבל הנחיות מחברת תרופות איננו רופא אלא פקיד של חברת התרופות.
תחום רפואי המושפע מ-"מחקרים" עקיפים של חברת תרופות איננו תחום רפואי אלא מחלקת "הוצאת לפועל" של חברת התרופות.
צריך להחמיר את הדרישות הסטטיסתיות לפני מתן המלצה גורפת על שימוש בתרופה מסוימת לקהילות הרפואיות בכל תחום.
אני מעריך שכל רופא בכל תחום הונחה לפחות פעם אחת בקריירה שלו להשתמש בתרופה מסוימת שבסוף התבררה כלא מועילה ואף מסוכנת.