מוצרי חלב

צריכת מוצרי חלב דלי שומן מונעת שבריריות בקרב קשישים

מחקר שנעשה בספרד העלה, כי צריכת שבע מנות ויותר בשבוע של חלב רזה ויוגורט דל שומן מפחיתה משמעותית את הסיכון לשבריריות ((frailty) בקשישים

יוגורט דל-שומן, מוצרי חלב (צילום: אילוסטרציה)

המחקר הנוכחי העריך את הקשר שבין צריכת מוצרי חלב לבין הסיכון לשבריריות (frailty) בקרב קשישים המתגוררים בקהילה.

בוצע מחקר עקבה פרוספקטיבי אשר כלל את עקבת המחקר Study on Nutrition and Cardiovascular Risk, שנערך בספרד. במחקר השתתפו 1,871 מבוגרים בגילאי 60 ומעלה המתגוררים בקהילה, אשר היו ללא שבריריות בקו הבסיס.

צריכת המזון של המשתתפים הוערכה משנת 2008 ועד 2010 על ידי תיעוד מקיף של ההיסטוריה התזונתית. המשתתפים נבדקו שוב בשנת 2012 כדי להעריך שבריריות, אשר הוגדרה כמענה על שלושה עד חמישה קריטריונים לפי Fried criteria (עייפות וקושי במאמץ, חולשה גופנית, פעילות גופנית ירודה, הליכה אטית ואובדן משקל לא מכוון).

במהלך תקופת המעקב, אובחנו 134 מקרים חדשים של שבריריות. תועדה היארעות נמוכה יותר של שבריריות בקרב משתתפים שצרכו שבע מנות או יותר של חלב רזה ויוגורט דל שומן (יחס סיכויים, ORי: 0.52), בהשוואה למשתתפים שצרכו פחות ממנה אחת בשבוע.

בפרט, משתתפים שצרכו שבע מנות או יותר של חלב רזה ויוגורט דל שומן היו בסיכון נמוך יותר להליכה אטית (OR: 0.64) ולירידה לא מכוונת במשקל (ORי: 0.54). לא נמצא קשר בין שבריריות לבין צריכת שבע מנות או יותר של חלב מלא ויוגרט שאינו דל שומן (OR: 1.53) או גבינות (OR: 0.91).

צריכה גבוהה של חלב רזה ויוגורט דל שומן נקשרה עם סיכון נמוך לשבריריות, בעיקר להליכה אטית וירידה לא מכוונת במשקל. ההמלצות העדכניות למניעת שבריריות כוללות תוספי חלבון, ולמרות שיש צורך במחקר ניסוני בתחום זה, החוקרים ממליצים על הגברת צריכת חלב רזה ויוגורט דל שומן למניעת שבריריות בקשישים.

מקור:
Alberto Lana, Fernando Rodriguez-Artalejo and Esther Lopez-Garcia; Dairy Consumption and Risk of Frailty in Older Adults: A Prospective Cohort Study; Journal of the American Geriatrics Society, Volume 63, Issue 9, pages 1852–1860, September 2015

נושאים קשורים:  מוצרי חלב,  שבריריות,  community-dwelling,  קשישים,  Fried criteria,  הליכה איטית,  ירידה לא מכוונת במשקל,  חלב רזה,  יוגורט דל שומן.,  מחקרים
תגובות