דעות

תמונה אחת שווה אלף מילים: כך נראה אשפוז בבתי החולים ב-200% תפוסה

תסתכלו טוב טוב בתמונה שלפניכם כי מחר אולי תהיו אתם אלה שם, במסדרון או בחדר הצפוף, ללא פרטיות כשכבודכם נרמס לעיני כל

"למה בדיוק משולה הגבינה בתגובת משרד הבריאות? לחוסר התקינה במחלקות בבתי החולים ובקהילה? למחסור ברופאים במחלקות בתי החולים? לעומסים הבלתי נסבלים?"

ישראל 2019, ואנחנו הצוותים הרפואיים מוצאים עצמנו מטפלים בחולים בתנאים לא תנאים - מרכיבים עירויים, מכניסים קטטר ומבצעים פעולות פולשניות אחרות כשהם שוכבים על מיטותיהם באשר הן, בחדרי האוכל ובמסדרונות הומי אדם. נכון, אמנם יש פרגוד המפריד בינם לבין העוברים הלוך ושוב במסדרון, אבל הוא אינו מסתיר את הבושה וגם לא מונע את העליבות או מצמצם את העלבון.

ישראל 2019 ועדיין אין מספיק חדרי אשפוז. חדרי הבדיקה, חדרי האוכל והמסדרונות מוסבים למרחבי אשפוז כי כשהתפוסה מגיעה ל-200%, צריך לנצל כל חלל ושטח, גם אם אינו מתאים.

ישראל 2019 ופרטיות וסטריליות הן מותרות כי לדעת האוצר "אין הצדקה מבחינה משקית" להוסיף מיטות ולהגדיל תקנים. מיטות האשפוז שהובטחו ב-2017 עדיין לא הוקצו ותקני הצוותים הרפואיים עדיין מצויים בחסר ביחס למספר החולים.

ישראל 2019 ודווקא בעת הזאת, כשכולם משתלחים בכולם לפני הבחירות, חייבים להתאחד כי ככה כבר אי אפשר להמשיך. השאיפה לבריאות והצורך בריפוי הם המכנה המשותף לכולנו: חיידקים לא מבדילים בין ימין לשמאל, תאי סרטן תוקפים חרדים וחילונים כאחד, והמהירות בה נזכה לצנתור לב או מוח חשובה באותה מידה לערבים וליהודים.

אז תסתכלו טוב טוב בתמונה שלפניכם, כי מחר, חס וחלילה, אולי תהיו אלה אתם שם במסדרון, או בחדר הצפוף, ללא פרטיות כשכבודכם נרמס לעיני כל - עיזרו לנו לדרוש את הביטחון הבריאותי המגיע לכולנו!

(המאמר התפרסם לראשונה ב"וואלה")

נושאים קשורים:  זאב פלדמן,  מחסור במיטות אשפוז,  חוסר בתקנים,  חדשות,  מערכת הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
10.01.2019, 14:09

א. אני רואה שכסף למיטות Hill-Rom דווקא יש להם.
ב. כידוע חלק ניכר מהצפיפות והמיטות בפרוזדורים נובע מההתעקשות על הפרדה מגדרית בחדרים.

אנונימי/ת
11.01.2019, 10:52

תגובתי לסעיף ב:
מאיפה הבאת את הקביעה הזו?!?

אנונימי/ת
11.01.2019, 13:44

לתפארת האקרדיטציה ומדדי האיכות!

ד"ר פלדמן היקר--אני קרוב לוודאי יותר מבוגר ממך.ותק של כ-45 שנה ברפואה כולן במחלקה פנימית בשרות הציבורי.אז לידיעת כולם גם בתור מתמחה צעיר בסוף שנות השיבעים טיפלנו בחורפים ב-60 חולים במחלקה עם תקן ל-40.הפרוזדורים היו כמובן מלאים לחלוטין אז ביטלנו את חדר האוכל הרחב בכניסה למחלקה ודחפנו אליו עוד כ-10 מיטות בצפיפות איומה.
אז מה בעצם המסר לכולנו..שום דבר משמעותי לא השתנה. יתכן שכעת חלקינו קצת יותר מגיבים כותבים מתראינים וכדומה.מקימים גם עוד ועדה כמו זו האחרונה לשיפור המצב ותדמית הרפואה הפנימית.
אולי ניפגש או נתכתב עוד 5-10 שנים. מניח שנשמע אותם דברים.
(דרך אגב התמונות הללו הינן יחודיות לפנימיות.לא לכירורגיות לא לניארולוגיה ובטח לא לניארוכירורגיה. כלומר העול הקשה והעומס הבילתי נסבל יחודיים רק לחלק מרופאיי בתיי החולים.

אנונימי/ת
14.01.2019, 11:28

מאז שנות ה 70 האוכלוסייה גדלה הרבה יותר ממספר המיטות הפנימיות, וגם הזדקנה יותר. לצורך העניין נניח שמה שאתה אומר נכון וגם אז מספר החולים היה זהה להיום. המשמעות היא שהיום החולים שמתקבלים הם הרבה יותר מורכבים מבחינה רפואית מאשר החולים שאתה טפלת בהם. החולים הקלים יותר מטופלים בקהילה (שהטיפול בקהילה גם השתנה מאז שנות השבעים).
בנוסף, בשנות השבעים גם אם חולים היו מתים אף אחד לא היה עושה עניין כמו היום שמישהו רק מתלונן שלא מתייחסים אליו יפה. הצוות הרפואי והרופאים בפרט נמצאים תחת זרקור הרבה יותר גדול. בנוסף לכל מיני מטלות בירוקרטיות שהוסיפו להם.

אז בניגוד למה שאתה כותב - בהחלט השתנו דברים. ואחד מהם זה לא שאנחנו מגיבים יותר, אלא שהציבור יודע לדרוש יותר (ואולי אף בצדק!).

ברור שהמון דברים השתנו.
מה שלא השתנה זה העומס על הפנימאים ולא כ"כ חשובות הסיבות לכך.
ברור גם שהציבור "למד" לדרוש יותר.האם זה עוזר לו?לא בטוח.גם אם יצעק ויתלונן בכל המסגרות העומדות לרשותו מספר המיטות הפנימיות או מספר התקנים במחלקה הפנימית לא יגדל בחודש הבא.וכנראה גם לא בשנה הבאה וזה מה שקובע.

אנונימי/ת
18.01.2019, 20:06

אחד הדברים שהשתנו לטובה זה קיצור ניכר בימי האשפוז. בשנות השבעים הנורמה הייתה להחזיק כל חולה שבועות בבית החולים, כמעין פנסיון רפואי, ללא הצדקה רפואית של ממש. זו תופעה שנגמרה, וטוב שכך, למרות שעדיין יש בעיה קשה של אשפוזים מיותרים ופיקטיביים (הומלסים, ישישים סיעודיים, קשישים בחגים).