ורדנאפיל

האם טיפול כרוני עם ורדנאפיל משפיע על הסיכון הקרדיווסקולרי בגברים עם סוכרת?

מחקר מצא כי טיפול עם ורדנאפיל מפחית מרקרים של דלקת ומחזיר את רמות הטסטוסטרון לנורמה. מנתונים אלו עולה כי גם הסיכון הקרדיווסקולרי יורד, אך התוצאה תלויה באלגוריתם הנבחר לחישוב הסיכון

27.10.2019, 14:22
תרופות, "ויאגרה ורודה" (צילום: אילוסטרציה)

אלגוריתמים המתאימים לחיזוי סיכון קרדיווסקולרי מוצעים בימים אלו לשימוש בפרקטיקה הקלינית אם כי עדיין שנויים במחלוקת. בסוכרת מסוג 2 ההשפעה המועילה של מעכבי פוספודיאסטראז 5 (PDE-5) נצפתה בתפקוד האנדותל, אך לא על בהערכה של סיכון קרדיווסקולרי. מחקר בדק האם טיפול כרוני עם ורדנאפיל משפיע על משתנים התואמים לסיכון הקרדיווסקולרי הצפוי בטווח הארוך, בגברים עם סוכרת מסוג 2. הסיכון הקרדיווסקולרי חושב על ידי מספר אלגוריתמים שאומתו.

במסגרת המחקר בוצעה אנליזה לפי פרוטוקול, של מחקר אורכי פרוספקטיבי רנדומלי, מבוקר אינבו בסמיות כפולה. 54 גברים עם סוכרת מסוג 2 נרשמו וחולקו לקבוצת המחקר (26 מטופלים) ולקבוצת ביקורת (28 מטופלים). המחקר כלל שלב טיפולי (24 שבועות, מתן ורדנאפיל או אינבו, במינון 10 מ"ג פעמיים ביום) ושלב מעקב (24 שבועות). נלקחו בחשבון שלוש נקודות זמן: זמן הבסיס ההתחלתי (V0), סוף הטיפול (V1) וסוף המחקר (V2). פרמטרים שהוערכו: פרמטרים אנדותלייאלים הקשורים לבריאות וסיכון קרדיווסקולרי. הפרמטרים הוערכו על ידי חישוב ציון ה-Framingham (מחלת לב כלילית, אוטם לבבי, שבץ ומחלקה קרדיווסקולרית), משוואות ASSIGN ו-COURE.

תוצאה שונה נמצאה לסיכון הקרדיווסקולרי שהוערך ל-10 שנים בכל אחד משלושת אלגוריתמים שנבחרו, ללא שוני בין קבוצת המחקר וקבוצת הביקורת ובין הביקורים עצמם. IL-6 נמצא קשור באופן ישיר למחלת לב כלילית, מחלה קרדיווסקולרית וציון COURE, בסוף הטיפול (V1). כמו כן, IL-6 נמצא קשור גם לאוטם לבבי ושבץ, בסוף המחקר (V2). יhs-CRPי(high sensitivity C-Reactive Protein) נמצא קשור באופן ישיר למחלת לב כלילית, אוטם לבבי, שבץ ו-COURE רק בסוף הטיפול (V1) ורק בקבוצת המחקר. רמות הטסטוסטרון בסרום נמצאו קשורות בקשר הפוך למחלת לב כלילית ואוטם לבבי, בסוף הטיפול (V1) בקבוצת המחקר.

המחקר הדגים כי הסיכון הקרדיווסקולרי שהוערך שונה ותלוי באלגוריתם שנבחר. למרות שלא הייתה הפחתה בסיכון המוערך לאחר 6 חודשים של טיפול, ניתן לשער כי קיימת השפעה אפשרית של ורדנאפיל דרך פעילותו על הפחתת מרקרים של דלקת ודרך השיקום של רמות הטסטוסטרון לנורמה.

מקור: 

Santi D. et al. (2018) PLoS ONE. 13, e0199299

נושאים קשורים:  ורדנאפיל,  לויטרה,  מחלת לב כלילית,  שבץ,  סוכרת,  מחקרים
תגובות