מחקרים

מה שכיחות ואופן הניהול של אירועי הדמם בנשים עם חסר בפקטור VII?

נמצא כי ישנה שכיחות נמוכה של אירועי דמם קשים בנשים עם חסר מולד ב-FVII, וכי ניהול המקרים משתנה בין מקומות בשל היעדר קווי טיפול מתוקננים

תסמיני המחזור החודשי. אילוסטרציה

חסר מולד בפקטור 7 (Factor VII - FVII) הינו מחלת דמם מורשת עם תסמיני דימום משתנים. נשים עם חסר FVII מתמודדות עם אתגר המוסטטי במהלך מחזור הוסת, ביוץ ולידה. במחקר זה החוקרים העריכו את השכיחות של מחלה זו ואת ניהול תסמיני הדמם המיוחסים למצבים גינקולוגיים ומיילדותיים בנשים עם חסר FVII.

לצורך ניתוח הנתונים החוקרים סקרו מאגרי מידע (BIOSIS previews, Current Contents Search, Embase, MEDLINE) לזיהוי מחקרים המדווחים על חסר FVII והפרעות גניקולוגיות ומיילדותיות. המאמרים נסקרו בעזרת רשימת תיוג של מכון ג'ואנה בריגס, ועל פיה נבחר מידע רלוונטי.

114 נשים זוהו מתוך 62 פרסומים. 46 מהנשים סבלו מחסר חמור של FVII (ריכוז של עד 5% או 5 יחידות בינלאומיות/ד"ל). תוצאות המחקר הדגימו כי התסמין הנפוץ ביותר (n=94, 82%) היה דימום וסתי מוגבר (Heavy Menstrual Bleeding - HMB), כאשר אשפוז או התערבות רפואית/ניתוחית נדרשו עבור אירועי HMB ב-16 נשים (14%). שבע נשים דיווחו על דימום מהשחלה (6%). שאר תסמיני דמם היו מגוונים ושונים. ניהול מקרים אלו לא היה עקבי וכלל השגה של המוסטזיס וטיפולים הורמונליים. רק ארבע נשים (7%) דיווחו על דימום לדני במהלך ההריון. דמם בתר-לידתי (Post-Partum Hemorrhage - PPH) אירע ב-12 מתוך 45 לידות (27%, בחמש [42%] מהם האשה נזקקה לקבל מנות דם), כאשר חלק מהנשים לא קיבלו טיפול מניעתי (שמונה נשים).

מסקנת החוקרים הייתה כי נשים עם חסר מולד ב-FVII נמצאות בסיכון מוגבר ל-HMB, דימום מהשחלה ו-PPH, אשר משפיעים על איכות חייהן. במקרים רבים יש עיכוב עד זיהוי הפרעת דמם כגורם לדימומים אלו. ניהול סיבוכי דמם משתנה בין מקרים ובין מוסדות בשל היעדר קווים מנחים מקובלים לטיפול. יצירת סיווג מקובל לחומרת חסר FVII יכול לסייע ביצירת אסטרטגיות טיפול מתוקננות ופיחות קווים מנחים מסודרים לטיפול עבור נשים אלו.

מקור:

Abdul-Kadir R, Gomez K. Reproductive health and hemostatic issues in women and girls with congenital factor VII deficiency: A systematic review. J Thromb Haemost. 2022 Dec;20(12):2758-2772. doi: 10.1111/jth.15872. PMID: 36073900.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דימום וסתי כבד,  דימום אחרי לידה,  פקטור VII,  דימום
תגובות