דעות

מערכת הרפואה הציבורית בישראל "מדממת רופאים"

התחרות על הרופא הישראלי אינה בין המרכז לפריפריה, אלא בין ישראל לבולוניה, ברלין, ניו יורק וטורונטו. הדרך לריפוי עוברת דרך שינוי תודעתי באוצר: ההשקעה הלאומית בבריאות חייבת לגדול

"למערכת הבריאות הישראלית אין כלים להתמודד ולהתחרות במוסדות הרפואה הזרים - לא מבחינת תנאי העבודה והעומס ולא מבחינת המשכורות". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

דו"ח ה-OECD לא הפתיע אותנו, וגם לא היה צריך להפתיע אתכם – חזרנו והתרענו: חסרים רופאים בישראל! הרי שנים שכולנו חווים את המחסור – התורים לרופאים מומחים הולכים ומתארכים ולאחרונה, אפילו כדי להגיע לרופא הילדים ולרופא המשפחה צריך להמתין שבועיים בתור.

אז על פי דו"ח ה-OECD אנחנו שיאנים: כבשנו את המקום האחרון (והמפוקפק) בשיעור הרופאים הלומדים במדינתם ובמקום הראשון בשיעור הרופאים המקבלים את הכשרתם מחוץ למדינתם.

אבל, שלב הכשרת הרופאים הוא רק חלק מתמונת משבר המחסור ברופאים. מעבר לכך, אנחנו "מדממים" אלפי רופאים לארה"ב ולמדינות המערב. כ-3,500 רופאים המחזיקים ברשיונות ישראליים עובדים כיום בארה"ב ועוד רבים עובדים בקנדה, באירופה, בבריטניה ובאוסטרליה.

רופאים מצטיינים היוצאים להשתלמויות בקנדה ובארה"ב נשארים שם, כי המשכורות טובות יותר, ולאחרונה אף החלה מסתמנת מגמת גיוס פעיל של מנהלים מובילים במערכת הבריאות הישראלית למרכזים אוניברסיטאיים מובילים כמו ה"מאיו-קליניק" ו"ייל"

מספר גדל והולך של סטודנטים הלומדים רפואה באירופה נשארים לעבוד שם בסיום הלימודים, כי שם העומס קטן יותר ותנאי העבודה טובים יותר. רופאים מצטיינים היוצאים להשתלמויות בקנדה ובארה"ב נשארים שם, כי המשכורות טובות יותר, ולאחרונה אף החלה מסתמנת מגמת  גיוס פעיל של מנהלים מובילים במערכת הבריאות הישראלית למרכזים אוניברסיטאיים מובילים כמו ה"מאיו-קליניק" ו"ייל". ומה לעשות? למערכת הבריאות הישראלית אין כלים להתמודד ולהתחרות במוסדות הרפואה הזרים – לא מבחינת תנאי העבודה והעומס ולא מבחינת המשכורות.

יתרה מזאת, מערכת הרפואה הציבורית בישראל "מדממת רופאים" לא רק לחו"ל אלא גם למערכת הפרטית. קחו לדוגמה את המערכת הפסיכיאטרית. לאחר הקורונה חלה עלייה חדה בצרכים ובביקושים לסעד פסיכיאטרי, אך בה בעת אנו חווים עזיבה של רופאים ושל אנשי מקצועות בריאות הנפש האחרים, כמו פסיכולוגים, את המערכת הציבורית.

הרופאים והרופאות, בוודאי הצעירים, רואים את מקביליהם הצעירים בהייטק זוכים לתנאי עבודה מפנקים ולמשכורות עתק, בעוד הם מחויבים לשאת בנטל האחריות על חיי אדם במערכת המצויה בתת תקצוב, בתנאים ירודים

לאחר שנים ארוכות של תת תקצוב שהוביל לסביבת עבודה מחפירה, לעומס, לצפיפות לאלימות ולשכר נמוך, הצוותים נשברים ועוזבים את המערכת הפסיכיאטרית הציבורית, הן בבתי החולים והן בקופות החולים. כך, לא מצליחים לשמר את הרופאים שכבר קיימים.

הרופאים והרופאות, בוודאי הצעירים שבינינו, כבר לא מוכנים להתפשר ולעבוד בתנאים בלתי אפשריים, תחת עומסים כבדים ולהעדר לחלוטין מחיי משפחה והפנאי שלהם. הם רואים את מקביליהם הצעירים בהייטק, בביוטק ובתחומים אחרים זוכים לתנאי עבודה מפנקים ולמשכורות עתק, בעוד הם מחויבים לשאת בנטל האחריות על חיי אדם במערכת המצויה בתת תקצוב, בתנאים ירודים – שינה לא שינה, במשמרת בפינות מאולתרות, ארוחות קרות, ללא מסגרות לילדים בחופשים וללא יכולת לאיזון בין בית-עבודה. העומסים העצומים אינם מאפשרים להם למלא את שליחותם כלפי המטופלים, תוך שמירה על כבוד האדם, כפי שהיו רוצים לעשות זאת.

אנחנו נמצאים בעיצומה של שריפת יער שמאיימת לכלות את הבסיס המרכזי של מערכת הבריאות הציבורית במדינת ישראל ומשכך "נדרשים צעדים דחופים" לפתרון המשבר העצום הזה.

דרוש צוות חירום לאומי עם לוחות זמנים מיידיים ונקיטת צעדי חירום לכיבוי שריפת הענק לפני שהיא מכלה לאזרחי ישראל את מערכת הבריאות הציבורית ותעלה לכולנו בבריאות ובחיי אדם

הדרך לריפוי המערכת עוברת דרך טיפוח המשאב האנושי. התחרות על הרופא הישראלי אינה בין המרכז לפריפריה, אלא בין ישראל לבולוניה, ברלין, ניו יורק וטורונטו. הדרך לריפוי עוברת דרך שינוי תודעתי באוצר: ההשקעה הלאומית בבריאות חייבת לגדול! היא חייבת לגדול כדי שלכל חולה תהיה מיטה בתוך חדר בשעת מצוקה. היא חייבת לגדול כדי שנוכל לראות את רופא המשפחה תוך 48 שעות ואת הרופא המומחה תוך שבועיים, והיא חייבת לגדול כדי לאפשר לרופא במערכת הבריאות בישראל לעבוד ללא עומס, בסביבת עבודה המאפשרת לשמור על כבוד האדם של המטופל, ובשכר שישמר אותו כאן אצלנו.

אז צר לי להיות זה שהורס את המסיבה – אינני יכול לעמוד מנגד. דרוש כאן צוות חירום לאומי עם לוחות זמנים מיידיים ונקיטת צעדי חירום לכיבוי שריפת הענק לפני שהיא מכלה לאזרחי ישראל את מערכת הבריאות הציבורית ותעלה לכולנו בבריאות ובחיי אדם.

הכותב הוא מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים ב"שיבא", יו"ר ארגון רופאי המדינה

נושאים קשורים:  דעות,  מערכגת הבריאות,  מחסור ברופאים,  חדשות,  ד''ר זאב פלדמן
תגובות
אנונימי/ת
05.06.2023, 13:59

מתי יהיה הסכם שכר חדש ?

אנונימי/ת
06.06.2023, 22:37

שאלה מצויינת - ד״ר פלדמן - מתי כבר יהיה הסכם חדש??

אנונימי/ת
09.06.2023, 11:00

מצטרף לשאלה. שלוש וחצי שנים ללא הסכם שכר. אינפלציה כ- 10% בתקופה הנדונה. הייטק כבר לא רלוונטי, עוד מעט נתבונן ב"משכורות עתק" של נהגים.

אנונימי/ת
11.06.2023, 23:15

מחזק את דברבי קודמי. התפקיד מס׳ 1 של הר״י, כארגון מייצג של הרופאים, הוא לדאוג לתנאי העבודה והשכר של הרופאים. תבינו קברניטי הר״י, שחלקם בכלל לא רופאים, אתם מדממים את מעט האמון שמעט הרופאים שהאמינו בכם נתנו לכם. תפסיקו להתעסק בפוליטיקה ותזיזו את עצמכם להתחיל ולסיים במהירות את הכם השכר. לכו להשתלמות אצל ועד עובדים אחרים, שמזמן סיימו את העבודה עבור הציבור שבחר בהם. נמאסתם!

06.06.2023, 00:10

הכל נכון . אם מדינת ישראל תכשיר 10000 רופאים כל שנה , תגדיל תקנים , תאפשר לכל מי שמתאים ורוצה ללמוד בארץ אז כל הבעיות שהעלת לא יופיעו, שכר הרופאים לא ירקיע לשמים , לא יענן אותנו אם רופאים יעברו לעבוד במדינות אחרות , יהיו מספיק תורים מידיים לחולים, יהיו מספיק מומחים ותתי התמחיות . רק צריך להסכים להגדיל כמות סטודנטים בטופן מדמעותי ביותר וכמה שיותר מהר .

07.06.2023, 20:50

צודק לחלוטין. איזה פעולות עושה הר"י או כל ארגון רופאים אחר בנידון? שום דבר.

לצערי אינכם מבינים
אני נמצא כעט בקנדה (וונקובר ) בביקור. רואה פה רופאים ישראלים שעובדים וחיים. שומע על עשרות, אולי מאות של רופאים ישראלים שרוצים לעזוב בארץ הכול ולעבור למקומות אחרים, רק לא מערכת הבריאות הישראלית.
בעולם מספקים רפואה. בישראל אני רואה על מכירת קמעות ותפילות. בעזרת השם יהיה בסדר. אמן ואמן. ההרגשה שאנו חיים במדינה מפגרת של ימי הביניים. אירן, סוריה, לבנון, אפגניסטן וכ"ד. אנו כבר בכוון של עולם שלישי והמצב רד הולך להחמיר.
מה צריך לעשות - לעשות ולא לדבר. לשבות ולהשבית. לא לדבר כי אין מול מי. הם מבינים רק כוח.מו"מ על שכר חשוב. להכפיל את ערך השעה. כול השאר זה דרישת תנאים. עוד מיטות, עוד תקנים, עוד מחלקות, עוד שרותים, שהם יעשו את חשבו העלות.
אחד הפתרונות הוא שאנו נעבוד 8 שעות ביום. רק 8 שעות.כול השאר תפילות . ואם התפילות לא יספיקו, שישלמו. או אז אולי יבינו שצריך עוד כסף במערכת הבריאות. הפתרונות אסור שיהיו על הגב שלנו.
רופאים שואלים מה הר"י עושה. הר"י לא צריכה לקיים קנסים. הר"י צריכה להכריז על סיכסוך עבודה. להכריז שבעוד שבועיים מתחילים לעבוד 8 שעות ביום. פתרון לצערכת לא על הגב שלנו ושל המשפחות שלנו. מספיק.
זאב, אריה, קוסטינר, חגי. זה תלוי בכם. הרופאים רק ממתינים. ועוזבים.

08.06.2023, 07:07

הפיתרון לדעתי הוא בהחלטה להפעיל את בתי החולים בשגרה במשך 16 שעות ולא 8 כמו היום. להוסיף את התקנים הנדרשים לכך ולהזרים את הכסף הממשלתי לזה. זה יכפיל את השדות הקליניים להכשרת סטודנטים ( המחסום העיקרי בפני הגדלת מספר הסטודנטים), יעלים את התור לניתוחים ולמרפאות מומחים ואפילו יאפשר את קיצור שעות התורנות למתמחים. באופן טבעי ההשקעה הפרטית בבריאות תרד גם היא לטובת השקעה ברפואה הציבורית.

אנונימי/ת
08.06.2023, 15:35

רק עכשיו סיימתי בקור במחלקת ילדים והיו איתי 10 סטזיארים!
אז די להגיד שיש מחסור ברופאים ותפסיקו להגיד שיש הרבה רופאים ישראלים בחו"ל! מדובר בכמות קטנה של מתוסכלים! זורקים רופאים מבתי חולים בגיל 67 למרות שהם מתים להמשיך לעבוד. אז אם יש מחסור תנו לרופאים שמעוניינים להמשיך לעבוד! יש מחסור בתחומים סמויימים כמו עינייםת עור ועוד...
פתרונות: לפתוח מחלקות עור/ עיניים ועוד בכל בתי חולים. שמשרד הבריאות ישלם תקנים לכל מחלקות עיניים לעוד כמות גדולה של מתמחים כנ"ל ברפואת המשפחה!
לא נראה לי שהבעיה של מחסור כאילו של רופאים היא בעיה של הר"י. כרגיל במקום לעסוק בנושאי שכר הרופאים, הר"י מתעסק בנושאים שעליהם משרד הבריאות אחראי ועוד אנחנו משלמים מיסים בשביל זה!!!

04.07.2023, 22:28

מי שקיבל (כמוני) את המייל היומי ב-04/07/2023 בודאי קרא בכותרת הראשונה את הכתבה שכולנו קראנו ומגיבים עליה כאן. מיד אחרי יש את כתבת הפיתרון היצירתי והקסום של ההסתדרות הרפואית: להעלות את גיל הפרישה ל-75. כלומר לבצע פעולה מתקנת, שנכתבה פה עשרות פעמים כולל בתגובות אלה. לא לצאת למאבק (ואני מתכוון כמו פועלי נמל) על המערכת. אלא לסחוט את הלימון כולל הקליפה. הייתה לי תקווה להנות כמה שנים מן הפרישה עד שאגיע לגיל דמנציה אבל ההסתדרות הרפואית חושבת שאנחנו צריכים לצאת מן המחלקות ישר לבית האבות. תסלחו לי על הציניות. הפתרונות הוצגו כאן ויש עוד והם רבים וטובים אבל אנחנו כמו אישה מוכה חוזרים לקבל כל פעם את הסטירה הבאה.
אז אל תתפלאו עמיתי המכובדים שיש זליגת רופאים. הפשוט היו חכמים מאיתנו.
אגב, שמישהו יסביר לי ממה אתם חוששים שאתם כותבים כאנונימיים....