מחקרים

טיפול תרופתי לירידה במשקל בחולים עם דלקת מפרקים ניוונית

חולים הסובלים מדלקת מפרקים ניוונית והשמנת יתר אשר השילו ממשקלם בקצב איטי-בינוני בעקבות טיפול תרופתי הראו סיכון נמוך יותר לתמותה מכל סיבה בהשוואה לנבדקים אחרים

ירידה במשקל (צילום: אילוסטרציה)

לפי ההנחיות המקובלות העכשוויות, ירידה במשקל מומלצת בחולים עם עודף משקל או השמנת יתר הסובלים מדלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארתריטיס, OA) בברך או בירך. עם זאת, מעטים הם הנתונים בנוגע לקשר בין ירידה במשקל לבין תמותה בקרב חולים הסובלים מ- OA.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Arthritis & Rheumatology' מטרת החוקרים הייתה לבדוק את הקשר בין קצב הירידה במשקל בעקבות טיפול תרופתי המיועד לכך ולמשך שנה לבין שיעורי התמותה מכל סיבה בקרב חולים הסובלים מ-OA בברך או בירך עם עודף משקל או השמנת יתר.

לצורך כך, החוקרים השתמשו ב-IQVIA Medical Research Database על מנת לאתר מטופלים עם עודף משקל או השמנת יתר ו-OA של הברך או הירך. החוקרים ערכו אמולציה (emulation) של מחקר מטרה היפותטי לצורך אנליזות להערכת ההשפעה של ירידה במשקל בקצב איטי עד בינוני (2%-10%) או מהיר (≥10%) תוך שנה אחת, הנגרמת בעקבות התחלת טיפול תרופתי להשמנת יתר, על שיעורי התמותה מכל סיבה וכן על תוצאים שניוניים לאורך חמש שנות מעקב.

מתוצאות החוקרים עולה כי מתוך 6,524 משתתפים, שיעורי התמותה מכל סיבה לחמש שנים היו 5.3%, 4.0% ו-5.4% עבור עלייה במשקל או משקל יציב, ירידה איטית עד בינונית במשקל, וירידה מהירה במשקל, בהתאמה. בהשוואה לזרוע העלייה במשקל או המשקל היציב, יחסי הסיכונים של תמותה מכל סיבה היו 0.72 (רווח בר-סמך של 95% 0.56-0.92) עבור הזרוע של ירידה בקצב איטי עד בינוני במשקל ו-0.99 (רווח בר-סמך של 95%, 0.67-1.44) לזרוע הירידה המהירה.

עוד עולה מתוצאות החוקרים כי נצפו השפעות מגנות עם קשר מנה-תגובה של ירידה במשקל על היארעות של יתר לחץ דם, סוכרת סוג 2, ותרומבואמבוליזם ורידי. עם זאת, נצפה סיכון מעט גבוה יותר לתחלואה קרדיווסקולרית, אם כי לא מובהק סטטיסטית, בזרוע הירידה המהירה במשקל לעומת זרוע העלייה במשקל או המשקל היציב. לא נצפה קשר מובהק בין ירידה במשקל לבין הסיכון לסרטן.

החוקרים מסכמים כי במחקר מבוסס האוכלוסייה אותו ערכו נמצא כי ירידה במשקל בקצב איטי עד בינוני, אך לא מהיר, בעקבות טיפול תרופתי להשמנת יתר, נקשר עם סיכון נמוך יותר לתמותה מכל סיבה בקרב חולים הסובלים מ-OA בברך או בירך וכן עם עודף משקל או השמנת יתר.

מקור:

Wei, J., Hunter, D., Lane, N.E., Wu, J., Zeng, C., Lei, G. and Zhang, Y. (2023), Weight Loss Induced by Antiobesity Medications and All-Cause Mortality Among Patients With Knee or Hip Osteoarthritis. Arthritis Rheumatol. https://doi.org/10.1002/art.42754

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים ניוונית,  השמנת יתר,  תמותה,  ירידה במשקל
תגובות
18.03.2024, 22:48