חדשות

הוקמה ועדה מייעצת ליחסי יהודים-ערבים במערכת הבריאות

הוועדה הוקמה על רקע אירועי 7 באוקטובר ומתיחות בין ערבים ליהודים במערכת הבריאות | יו"ר החברה לקידום הבריאות בחברה הערבית: "השותפות היהודית-ערבית במערכת הבריאות היא העוגן השפוי של המדינה, אך לא לעולם חוסן"

אחיות בצוות סיעודי. צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

משרד הבריאות הקים צוות ייעוץ לסוגיית העבודה והחיים המשותפים של ערבים ויהודים במערכת הבריאות בארץ. על כך הבוקר (ג') רן רזניק בישראל היום.

הצוות הוקם על רקע עימותים ותלונות שהועלו במערכת הבריאות בעקבות אירועי טבח השבעה באוקטובר. בין היתר מדובר בכמה תלונות בודדות על עובדים ערבים במערכת הבריאות שהביעו הזדהות עם חמאס, מקרים בודדים של מטופלים שסירבו לקבל טיפול מעובד רפואי על רקע מוצאו, וכן טענות על אווירה מתוחה וטעונה בקרב חלק מהצוותים היהודיים והערביים שעובדים במשותף בבתי החולים, במרפאות, בקופות ובבתי המרקחת בישראל.

בכתב המינוי לצוות המיוחד כתב מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב כי "העבודה באמון ובשיתוף פעולה חיונית לתפקודה של המערכת ולמתן המענים בחירום ובשגרה". מטרות הצוות שבראשו עומדת איילת גרינבאום־אריזון, סמנכ"לית בכירה לתכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות, הן "לסייע בעיצוב המלצות מדיניות למרקם חיים משותף במערכת הבריאות וללוות תכניות התערבות בתחום זה במערכת הבריאות".

חבר הצוות, פרופ' בשארה בשאראת, רופא משפחה ויו"ר החברה לקידום הבריאות בחברה הערבית בהסתדרות הרפואית, אמר לדוקטורס אונלי כי השותפות היהודית-ערבית במערכת הבריאות הינה העוגן השפוי של המדינה, אך לא לעולם חוסן. "מאז השבעה באוקטובר הארור, לא מעט קונפליקטים ושריטות פגעו בעוגן הזה. בתקופה הקשה שאנו נמצאים, המרקם דורש הרבה יותר תשומת לב, גם מהממשלה וגם מכולנו בחברה האזרחית".

עוד אמר כי "מאז מאי 2021 (בעקבות האירועים שהגבירו את המתח אז) אני פועל למען ביסוס וחיזוק השותפות היהודית-ערבית במערכת הבריאות. אני מודה למנכ"ל משרד הבריאות על הקמת הוועדה המייעצת לשמירה על המרקם החשוב הזה ואפעל בתוך הוועדה להקמת תכנית פעולה אסטרטגית לשמר את העוגן השפוי".

חברי הצוות הם: ד"ר זאהי סעיד, יועץ מנכ"ל קופת חולים כללית לענייני החברה הערבית; מירי אברהם, האחות הראשית בבית החולים שמיר-אסף הרופא; פרופ' נדב דוידוביץ, מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון; ד"ר דרור דולפין, סגן מנהל בית החולים סורוקה; ד"ר יעל דקל, סגנית מנהל בית החולים הדסה הר הצופים; ד"ר סוניה חביב, רופאת מחוז חיפה במשרד הבריאות; ד"ר חתאם חוסין, סגנית מנהל המרכז הרפואי לגליל; מירי טריינין, רוקחת מחוז תל אביב במשרד הבריאות; עו"ד מועאוויה כבהה, הממונה על הגיוון התעסוקתי במשרד הבריאות; ופרופ' זאהר עזאם, סגן מנהל בית החולים רמב"ם.

נושאים קשורים:  מערכת הבריאות,  מגזר ערבי,  מגזר יהודי,  דו קיום,  חדשות,  פרופ' בשארה בשאראת,  משרד הבריאות,  שבעה באוקטובר
תגובות
אנונימי/ת
18.04.2024, 08:16

הגיע הזמן שבמערכת הבריאות כמו במוסדות אקדמיים, יהיה חוק ברור, שהשפה במדינה היא אחת: ע י ב ר ית.
ימנע הרבה בלבול אצל כולנו ובמיוחד במגזר.
ראיתם עוד מדינה שהתושבים יכולים לבחור

אנונימי/ת
19.04.2024, 10:38

"יאללה, יש מכתב שחרור, אתה יכול ללכת הביתה, דיר באלאק אתה ממשיך לעשן". זה בעברית או בערבית?

אנונימי/ת
19.04.2024, 13:22

מה לגבי רוסית? אמהרית?

במרכז הרפואי לגליל (בנהריה), ההוראה של מנהל המרכז היתה חד-משמעית לדיבור בעבודה אך ורק בעברית. ראיתי שהדבר חשוב ביותר לעבודה בצוות בכל תחום בבית החולים, לתקשורת יעילה בין אנשי הצוות וכמובן מול המטופלים. בבתי חולים אחרים הוראה זו אינה קיימת או מיושמת והדבר מביא לשיבושים מקצועיים, שלא לדבר על ניכור מסויים בין העובדים תחת אותה קורת גג.