חדשות

משרד הבריאות מסדיר את הפעלת מרכזי הלידה בקהילה

המלצות ועדה מייעצת גובשו לידי חוזר מנכ"ל הקובע אמות מידה להפעלת מרכזי לידה שאינם במסגרת בית חולים | בין השאר, מרכז הלידה צריך להחזיק בהסכם התקשרות עם בי"ח הנמצא במרחק 30 דקות נסיעה אליו

לידה טבעית בליווי דולה. אילוסטרציה

משרד הבריאות פרסם אתמול (ד') חוזר מנכ"ל בנושא הפעלת מרכזי לידה בקהילה, שקובע אמות מידה להפעלת "מרכזי לידה" שאינם במסגרת בית חולים. החוזר מבוסס על עבודת ועדה מייעצת בנושא.

עם הגידול במספר "הלידות הטבעיות" בבית ובמרכזים אלטרנטיביים לבתי החולים, אירעו בשנים האחרונות כמה מקרים טראגיים שחייבו הסדרה של הנושא. לפני כחודש מת תינוק שנולד בלידה טבעית שהסתבכה ונעשתה על ידי דולה ללא הסמכה. אמבולנס שהוזמן למקום לא הצליח להגיע למקום המבודד בגוש עציון והפרמדיקים נאלצו להגיע לשם רגלית.

"משרד הבריאות מכבד את הזכות והחופש של כל אישה לבחור היכן ללדת, תוך מימוש חובתו המקצועית להבטיח את בטיחות היולדת והיילוד. לידות בחדרי לידה במוסדות רפואיים מוכרים ומורשים בטוחות יותר מאחר שיש בהם מענה מקצועי רב תחומי לעת הצורך", נכתב בפתח החוזר.

בפסיקת בג"צ מחודש יולי 2021 נקבע כי מרכזי לידה טבעית אינם "בתי חולים" כמובנם בפקודת בריאות העם. עוד נקבע כי עד אשר ייקבעו הנחיות קונקרטיות לאסדרת מרכזי הלידה בקהילה (או עד שתתקבל חקיקה בנושא) יחולו על מרכזים אלה הוראות חוזר לידות בית (17/2012). לצורך אסדרה חדשה, מינה יו"ר המועצה הלאומית למיילדות ניאונטולוגיה וגנטיקה, ועדה מקצועית שגיבשה המלצה לאסדרת פעילות להפעלת מרכזי לידה בקהילה מחוץ לבתי חולים - מרכזי לידה, המהווה בסיס לחוזר החדש.

בין השאר החוזר המפורט עוסק בתנאים להפעלת מרכזי לידה על האישורים הנדרשים, האספקטים הבטיחותיים – הציוד, תנאים פיזיים ותברואתיים, וקובע שרק רופא או מיילדת מוסמכת יכולים לנהל מרכז לידה. עוד מצוינים לוחות זמנים לקבלת היולדת למרכז, הצוותים והכשרתם, התנאים שבהם אין לקבל יולדת למרכז, ועוד.

על פי הגדרות החוזר, "רופא מרכז לידה הוא רופא בעל רישיון ותעודת מומחה בישראל במיילדות וגינקולוגיה, העוסק או שעסק במיילדות בחדר לידה בישראל במשך שלוש שנים לפחות במשרה מלאה או תקופה מותאמת במקרה של חלקיות משרה, ואשר קיבל לפחות עשר לידות בלידות בית או במרכז לידה, בהדרכת מיילדת או רופא שהם בעלי ניסיון של קבלת 30 לידות בית או לידות במרכז לידה, לפחות."

על פי החוזר, מרכז הלידה צריך להחזיק בהסכם התקשרות עם בית חולים סמוך ומיקומו צריך להיות במרחק של 30 דקות הגעה אליו. על מרכז הלידה להצהיר על פתיחתו וכי הוא עומד בתנאי החוזר בפני אגף לרישוי מוסדות ומכשירים רפואיים במשרד הבריאות.

חוזר המנכ"ל עוסק בכל ההיבטים להפעלת מרכז הלידה, החל מהתשתיות הפיזיות, מספר הלידות המקסימלי שיכול להתקיים במקביל, התייחסות לכל היבט בהתקשרות עם בית חולים בסביבה, לוחות זמנים מפורטים ועוד. כך למשל מתייחס החוזר לתקן לאזור המיועד להחייאת ילוד במקרה הצורך - "אזור מותאם להחייאת יילוד בגודל של 1.5×1 מ"ר לפחות, כך שיתאים למיקום עמדה לטיפול עם משטח להחייאה ומתקן חימום תקני מעליה, מקום אחסון לציוד החייאה ומקום עמידה לשני מטפלים לפחות מסביב לעמדה, כאשר אחת מהן בראש העמדה והשנייה בצידה. מומלץ להשתמש בעמדת החייאה מובנית להחייאת יילודים".

החוזר משרטט את הכללים לטיפול במהלך הלידה, טיפול ביולדת וביילוד לאחר הלידה וכן מחייב את המרכזים לדווח למשרד הבריאות בדו"ח שנתי שכולל, בין השאר, את מספר הלידות, גיל היולדות ואירועים חריגים וכן דיווח פרטני על העברת יולדת או ילוד לבית חולים.

נושאים קשורים:  לידות,  מרכז לידה טבעית,  חדשות,  חוזר מנכ"ל,  גינקולוגיה ומיילדות,  מרכזי לידה בקהילה,  משרד הבריאות
תגובות
03.05.2024, 10:19

למעט בנגב, פיזור בתי החולים וחדרי הלידה בישראל הוא מצוין. אין שום בעייה עם עומס בחדרי לידה במרבית מחלקות היולדות.
הקמת מרכזי לידה בקהילה היא מתכון לצרות. מי שעסק כמוני ביילוד יודע שלידה רגילה יכולה להפוך בתוך שניות לאירוע ״געשי״ עם פוטנציאל קטסטרופלי לאם ולילוד. התניית מיקום מרכזי הלידה בקהילה במרחק של 30 דקות מבית חולים היא זריית חול בעיניים - זהו פרק זמן ארוך מנשוא (שלא כולל את זמני הגעת אמבולנס, נסיעתו ותהליך הקבלה לבית חולים - לא פחות משעה) שבו ניתן לאהד את הילוד וגרוע מכך - את האם.
אני מבין את החמדנות ברקע המיזם. כל לידה מכניסה כ-17,000 ש״ח למוסד המיילד - כסף טוב.
זהו מקרה קלאסי שבו צריך להיות חכם ולא צודק. אחרי האירוע הראשון תקום ועדת חקירה שתמצא איזה ש״ג אשם (דולה ללא הסמכה למשל) ובשיטת תיקון הפאנצ׳רים המקובלת בארץ המובטחת ייקבע שצריך לסגור את מרכזי הלידה בקהילה.

אנונימי/ת
04.05.2024, 19:39

מסכן דר' אילן הלוי
בשבילו זה קצת מאוחר מידי אחרי צייד המכשפות שעבר...
ו אחרי שחייו נהרסו בעקבות מאבקו לקיים מרכז לידה טבעי סמוך לבית חולים... ולתת מענה וליווי לנשים שאינן מעוניינות ללדת בבית חולים... ויש רבות כאלה...